Frederic Vester
Myslet, učit se... a zapomínat?
DODATEK
I. Učební
látka a její podání (79)
Třináct pravidel biologie učebních procesů
1) ZNALOST
CÍLE
Studentovi musí být stále jasné, jakou hodnotu a jaký význam má dané učivo. Jen
pak je možné počítat s jeho chutí do práce a s pozorností. Pouze
tehdy je student dostatečně motivován, jeho organismus je „naladěn na příjem“ a
sdělené spolehlivě zakódováno. Zakódování je „hlubší“, protože se na něm
podílel mimo kognitivní části mozkové kůru také „emocionálně“ limbický systém.
2) SMYSLUPLNÝ
PŘEHLED
Není snadné v mozku zakódovat učební látku, jejíž praktické použití není
dostatečně zřetelné (ani ve vztahu ke skutečnosti, ani k předcházející
látce (viz bod 1)). V případě zakódování je tato látka často bezcenná,
protože byla uložena izolovaně, a tak není pro další myšlenkové kombinace
použitelná. Pořadí a členění tématu nebo obsahu by se tedy mělo řídit: a)
reálnými cíli, ke kterým má učivo směřovat, b) stupněm obtížnosti.
V žádném případě bychom se neměli řídit historickými nebo pro obor
specifickými problémy a perspektivami či dokonce tradicemi podání. (Viz bod 1)
3) ZVĚDAVOST
KOMPENZUJE OBAVY Z NOVÉ LÁTKY
Pokud zvědavost a očekávání chybí, budeme postrádat ve vyučování tak důležitou
zvídavost a ochotu vyjít neznámému vstříc. A pak stimuluje konfrontace
s neznámým učivem prostřednictvím mezimozku a nervy sympatiku produkci
catecholaminu. Pokud je práh stresu nízký, látku si možná dokonce zapamatujeme,
ale neporozumíme jí. (I když budeme přesvědčeni o opaku. Vyzkoušejte si to
v praxi sami na sobě.) Vyšší stres zvyšuje obrannou reakci proti neznámému
učivu a negativní postoj je tak nezvratný. Zpracování a zapamatování učiva
v těchto případech už nemůže následovat. Takový student pak „nemá na něco
buňky“.
4) NOVÉ
VE STARÉM BALENÍ
Neznámé znamená nepřátelské a vzniká stres (viz bod 3). Na základě tohoto
procesu se vytváří tzv. negativní hladina hormonů, která biochemicky ovlivňuje
proces zpracování a zapamatování učiva a zabraňuje tak asociativnímu zakódování
látky. Důvěrné „balení“ tuto obrannou reakci nejen podstatně zmírňuje, ale i
zprostředkovává. V okamžiku, kdy „staré a důvěrné“ identifikujete, dostaví
se pocit úspěchu. Začíná se vytvářet „pozitivní hladina hormonů“.
5) PŘEHLED
JE ZÁKLADEM, POTOM PŘIJDOU PODROBNOSTI
Širší souvislost má již sama o sobě vztah k realitě, protože možnost
porovnávat se známým či důvěrným je pravděpodobnější. Tato informace je
v porovnání s detailem méně cizí. Má tedy větší šanci být
v mozku zakódována hned na několika úrovních. Přehled také vytváří
základní strukturu pro příjem dalších detailů. Na tomto pozadí si snadno
představíme, jakým neuvěřitelným nesmyslem je, nutíme-li děti, aby si zapamatovaly
např. gramatické výjimky, když ještě automaticky neovládají pravidelné tvary.
6) VYHÝBAT
SE VZÁJEMNÉMU KŘÍŽENÍ, STŘETÁVÁNÍ
Při probírání určité látky je nutné, abychom se vyhýbali sobě podobným
informacím (např. překladem do mateřštiny ve stádiu, kdy žák ještě řeč plně a
automaticky neovládá.) Takové informace často ruší zakódování informací
pohybujících se ve stadiu „ultrakrátkodobé paměti“ (UKP/20 sekund). Takto
„rušená“ informace zaniká bez zakódování a nepřejde do stádia krátkodobé paměti
(KP/15 až 20 min). Je tedy lepší nechat primární informaci nerušeně přejít do
stadia KP, dovolit jí zakódování a uvést ji do vztahu ke známým obsahům. Potom
teprve můžeme nabídnout ostatní varianty stejného tématu.
7) NEJDŘÍVE
VYSVĚTLENÍ, POTOM ODBORNÝ NÁZEV
Vysvětlení faktů nebo souvislostí, aniž
bychom zatím vysvětlované pojmenovali (např. všechna slova, která označují
nějaký pohyb, činnost apod.) uvádí do činnosti (viz bod 5) asociační myšlenkové
pochody, na nichž se pak může pevně „zachytit“ probíraná látka, na kterou jsme
začali být zvědavi.
8) DFOPLŇKOVÉ
ASOCIACE
Názorné informace a příklady přidělí primární informaci v mozku zároveň
identifikační signál. Názorné vysvětlení apeluje na další kanály vnímání a
zapojuje tak do procesu učení i haptické a motorické oblasti mozku, jinak
ponechané stranou. To zaručuje plynulejší přechod látky do KP a poté do „trvalé
paměti“ (TP). Usnadňuje tím pozdější zpětné „vyvolání“ žádané informace.
9) ZÁBAVNÉ
UČNÍ A OPAKOVÁNÍ LÁTKY
Zábava a úspěch vedou k pozitivní hladině hormonů v těle. Tím je
postaráno o plynulou práci synapsí a kontaktů mezi jednotlivými buňkami mozku.
Informace, které byly doprovázeny pozitivními zážitky nebo asociacemi, jsou
snáze zpracovány a lépe jim porozumíme. Jejich zakódování v mozku probíhá
na několika úrovních – to nám ulehčuje jejich zpětné vyvolání. Každá látka by
měla být v určitých časových rozmezích znovu probírána. Pokud určitá
informace opakovaně absolvuje UKP (ne ale opakovaně během trvání UKP), může být
snáze asociována s již stávajícím obsahem paměti. Vyvoláváme tak představy
a obrazy, které na několika kanálech dokonce částečně nahradí reálné zážitky
(dobrým příkladem jsou zde sexuální představy). Informace, kterou jsme dostali
prostřednictvím jednoho kanálu, se tak alespoň „vnitřně“ stává informací
zpracovanou několika smysly.
10) NĚKOLIK
MOŽNOSTÍ VNÍMÁNÍ
Učivo nabízíme zároveň prostřednictvím několika smyslů. Čím více smyslů je
zapojeno, tím více oblastí v mozku se na příjmu informací podílí a zvyšuje
nejen množství sekundárních asociací sloužících k porozumění sdělovanému,
ale také pozornost a motivaci. V případě nutnosti máme potom také snazší
pozdější přístup k zakódované látce. Učivo je tedy zapotřebí spojit co
nejvíce s realitou. Vztah učiva k realitě nám umožní látku zakódovat
i navzdory rušivým sekundárním asociacím. Zapamatování probíhá v tomto
případě jako „vzor“ (spojený s dřívějšími informacemi) a ne jako víceméně
samostatná „lineární řada“.
11) SOPJENÍ
S REALITOU
Obsah učiva je vhodné spojovat s co největším množstvím reálných situací,
aby mohly být nově přijaté informace „síťově“ zakódovány tak, jak bylo uvedeno
v odstavci 10. Jsou-li do procesu učení co nejvíce zapojeny reálné
zážitky, stává se obsah učiva přístupnějším (příjem jako „vzor“ a ne jako
„lineární sled“). Při následném upevnění naučeného (konsolidace) působí reálné
okolí jako neoddělitelný „pomocí učitel“. Naučené se tímto dostává do
podvědomí.
12) OPAKOVÁNÍ
NOVÉ INFORMACE
Každou učební látku je nutné přijímat opakovaně s určitými odstupy. Je-li
informace přijímána opakovaně prostřednictvím ultrakrátkodobé paměti, může být
průběžně spojována s dalšími obsahy paměti. Vzbuzují se představy a
obrazy, které různé příjmové kanály proměňují v opravdový zážitek
z nově poznaného a navazují informaci přijímanou pouze jediným kanálem
vnímáním informací vnitřně přijímanou více způsoby. Učení se stává zážitkem.
13) TĚSNÉ
PŘIPOJENÍ
Těsné připojení všech faktorů působících při vyučování nebo při zpracování
úkolu podporuje skutečnosti uvedené v odstavcích 4, 5, 8, 10 a 11,
umožňuje zažít pocit radosti z úspěchu a vyprovokuje kreativní myšlení bez
dalších nutných zásahů. Toto propojení a ztotožnění platí samozřejmě i pro zde
uvedených 13 bodů. Měli bychom jej zvažovat pro každý případ a využívat je v souladu
s daným učebním typem.